
Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal
23 februari 2025
Rijkswaterstaat en de provincies Gelderland, Noord-Holland, Utrecht en Zeeland hebben hun gezamenlijke ambities, doelen en plannen voor het verduurzamen van bruggen en viaducten in Nederland bekrachtigd met de Intentieverklaring Duurzame bruggen en viaducten.
In de Intentieverklaring hebben de vijf publieke opdrachtgevers vastgelegd waarom en hoe ze de milieu-impact van het forse arsenaal aan (verkeers)bruggen en viaducten in ons land versneld willen reduceren. Dat gaan ze gezamenlijk doen, als coalitie ‘Duurzame bruggen en viaducten’, voorlopig nog met z’n vijven maar andere publieke infra-opdrachtgevers zijn van harte welkom zich aan te sluiten.
Het initiatief tot de opdrachtgeverscoalitie is genomen in samenspraak met het Betonakkoord en het Bouwakkoord Staal, als product van de opschalingsfase waarin de beide akkoorden zich momenteel bevinden. Vanuit de twee akkoorden worden de voornemens en acties van de coalitie dan ook ondersteund.
Versneld verduurzamen
De coalitie en de intentieverklaring komen ‘just in time’. Niet alleen opdrachtgevers, eigenaren en beheerders, de gehele Nederlandse infrasector staat voor de grootschalige en dringende opgave om oudere bruggen en viaducten af te stemmen op de huidige en toekomstige eisen op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit. Diverse grotere verkeersbruggen in het rijkswegennet ondergaan nu al inspectie en eventueel daarop de noodzakelijke versterking of zelfs volledige renovatie óf vervanging vanwege de toegenomen én toenemende verkeersintensiteit en -belastingen. Een groot aantal bruggen en viaducten, waaronder ook ecoducten, moet snel volgen. Renovatie en nieuwbouw dienen bovendien minimale negatieve effecten te hebben op het milieu, zowel tijdens de uitvoering als na oplevering.
Uniforme eisen
Om die veelomvattende en veeleisende transitie haalbaar te maken, willen de partners in de coalitie Duurzame bruggen en viaducten voortaan eenduidige en realistische eisen stellen bij aanbesteding en contractvorming voor renovatie- en nieuwbouwprojecten. Daarbij is duurzaamheid het leidmotief. Zo zal, meer dan ooit, worden ingezet op hergebruik dan wel herbruikbaarheid van materialen en elementen, modulair en demontabel (ofwel losmaakbaar) bouwen en standaardisatie van bouwprocessen en -methodieken.
Via de uniforme contracteisen wil de opdrachtgeverscoalitie marktpartijen duidelijkheid bieden bij uitvragen en ’t hen aantrekkelijk maken om te investeren in de innovaties die nodig zijn voor een duurzamer bouwproces en resultaat. Als extra stimulans gaat de coalitie zelf innovaties die al ‘marktrijp’ zijn, een kans geven in koploperprojecten.
Focus op staal en beton
De betrokken opdrachtgevers bepalen elk afzonderlijk welke duurzame aanpak in een project de voorkeur verdient. Elke aanpak is a priori ‘materiaalneutraal’, maar de nadruk ligt wel op het toepassen van beton en staal, nieuw en/of eerder gebruikt. Dat zit ‘m niet zozeer in de betrokkenheid van het Betonakkoord en Bouwakkoord Staal, als wel in het reële gegeven dat de meeste bestaande bruggen en viaducten nu eenmaal in staal en/of beton zijn uitgevoerd.
De voorzitter van het Betonakkoord en Bouwakkoord Staal, Jacqueline Cramer, is vanzelfsprekend ingenomen met de groene bedoelingen van de coalitie. Ze zijn van grote betekenis voor de landelijke opgave binnen de infrastructuur én het verwerkelijken van de duurzame aspiraties van de twee akkoorden. ‘Deze gezamenlijke aanpak van publieke opdrachtgevers helpt enorm om de grote renovatie- en vernieuwingsopgave van bruggen en viaducten zo duurzaam mogelijk te realiseren zonder dat dit leidt tot vertraging in de uitvoering. De behaalde resultaten worden binnen enkele jaren de standaard voor de gehele beton- en staalmarkt van bruggen en viaducten. Daarmee biedt de aanpak zekerheid voor marktpartijen dat hun investeringen gaan lonen en wordt tegelijkertijd een gelijk speelveld gecreëerd. Het is fantastisch om te zien dat publieke opdrachtgevers gezamenlijk hun verantwoordelijkheid nemen om dit voor elkaar te krijgen.’
Participeren
De coalitie Duurzame bruggen en viaducten wil graag groter groeien en nodigt andere infra-opdrachtgevers van harte uit zich aan te sluiten. Dat kan door een mail te sturen naar het secretariaat van het Betonakkoord: martinjvandervliet@gmail.com óf naar meinke.schouten@crow.nl
|
CBAM onder vuur Het CBAM werkt nog allerminst effectief, oordeelt de Europese vereniging voor staalproducenten Eurofer. |
|
Stel circulair slopen verplicht Vijf organisaties bepleiten wettelijke verankering van circulair slopen. |
|
Duurzaam investeren ook in het nieuwe jaar fiscaal voordelig Ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen kunnen in 2025 weer in aanmerking komen voor (extra) belastingaftrek. |
|
Bouwemissietool gelanceerd TNO introduceert de TNO Bouwemissietool, een zelf ontwikkelde rekentool voor snel inzicht in schadelijke emissies bij uitvoering bouwprojecten. |
Pagina 1 van 1 |