Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Een beter milieu begint met staal

Accelereren voor reduceren CO2-uitstoot
Om het doel van 55% CO2-reductie per 2030 t.o.v. 1990 te bereiken, moet de sector de komende jaren versnellen in het verduurzamen.
Vergroening staalproductie voorlopig bevroren
ArcelorMittal heeft haar voornemens tot een ingrijpende verduurzaming van de staalfabricage in haar Europese vestigingen tijdelijk in de ijskast gezet
Nederland in wereldtop klimaatadaptatie
Nederland presteert prima op het gebied van klimaatadaptatie, zo blijkt uit de Climate Change Performance Index. Op de onlangs gepubliceerde wereldranglijst bezet Nederland de vijfde plaats. Alleen Denemarken doet ’t beter.
Minder woningen uit transformaties
In 2023 is het aantal ‘woningtransformaties’ met acht procent geslonken, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Duurzame metaalbouw: de feiten en cijfers
Ketenoverleg Duurzame Metaalbouw (KDM) introduceert 'Factsheet Feiten & Cijfers Duurzame Metaalbouw'.
Aanscherping MPG uitgesteld
VRO-minister Mona Keijzer heeft de invoering van aanscherpte MPG-eisen op de lange baan geschoven.
Hergebruiksprijs Staal 2024 voor LAB42
LAB42, het nieuwe onderwijs- en onderzoeksgebouw van de Universiteit van Amsterdam, heeft de Hergebruiksprijs Staal 2024 in de wacht gesleept.
Bouwemissietool gelanceerd
TNO introduceert de TNO Bouwemissietool, een zelf ontwikkelde rekentool voor snel inzicht in schadelijke emissies bij uitvoering bouwprojecten.

Tool millieubelasting transport

Deze tool op www.dutchhall.nl berekent – gratis – hoeveel CO2 vrijkomt bij het vervoer van een staalconstructie(deel) vanaf het staalconstructiebedrijf naar de bouwlocatie. Vooral voor staalbouwers is de tool een handig hulpmiddel om snel na te gaan welke transportwijze het meest milieuvriendelijk uitpakt voor de levering van hun geprefabriceerde producten.

De tool bepaalt de CO2-emissie volgens de methode in NEN-EN 15978 ‘Duurzaamheid van constructies – Beoordeling van milieuprestaties van gebouwen’. Deze rekenmethode is gebaseerd op de Life Cycle Assesments (LCA’s) en overige gekwantificeerde informatie die de milieu-effecten van bouwmaterialen en -producten over de gehele levensduur van een gebouw beschrijven. De data zijn afkomstig van Environmental Product Declarations (EPD). De methode maakt het mogelijk de waarden per fase van de levensduur in een module te declareren. Voor het transport is dat Module A4. De waarden zijn ontleend aan de CO2-emissiefactoren voor transport per december 2015.

De tool kan de CO2-uitstoot bepalen voor vier verschillende typen transportmiddelen: zeeschip, binnenvaartschip, trein en vrachtauto. Bij een zeeschip en binnenvaartschip is nader te selecteren op tonnage. De uitstoot is namelijk afhankelijk van het tonnage, de lading die het schip maximaal kan vervoeren. Hetzelfde geldt voor het type trein (diesel, elektrisch of de combinatie van beide) en het type vrachtauto (minder dan 20 ton, 20 ton of meer óf een trekker met oplegger).

Nadat u ook de afstand (in km.) heeft gekozen en de bepaal-button heeft aangeklikt, verrekent de tool de verkozen afstand met de uitstoot in gram CO2 per tonkm van het verkozen vervoermiddel en rekent dit om vervolgens om naar de uitstoot in kg CO2 per ton. Zo komt bijvoorbeeld het staaltransport per elektrische trein over een afstand van 50 km bij 25 g CO2/ton km op 1,3 kg CO2/ton. Door vooraf meerdere vervoersmodaliteiten te selecteren, kunt u de emissies van deze modaliteiten onderling vergelijken.